17 August 2009

[setem]


salam.....


"Setem.... jilat, lekat, pos"

tak sangka, objek ni pun bleh dijadikan citer. huhuhuhu... Filem arahan Kabir Bahtia dan lakonan Afdlin Shauki n the gang, memang best. Filem ngan genre yang jarang di buat di Malaysia iaitu komedi aksi. Aksi2 dalam citer ni mmg best dan kelakar habis.

Secara ringkasnya, citer bermula apabila sekeping SETEM yang dicipta puluhan tahun dulu oleh seorang pembuat jam di Melaka atas arahan Gabenor Melaka pada ketika itu. Malangnya terdapat kesilapan pada setem tersebut yang di jumpai oleh Gabenor India. Oleh kerana berasa sangat malu, Gabenor Melaka membuang setem tersebut dan dikutip oleh cucunya. Maka, setelah sekian lamanya, setem tersebut di bawa semula ke Melaka oleh waris gaabenor untuk dipamerkan. Setem yang bernilai RM4 juta ini (sebab cuma ada satu jer) menarik perhatian beberapa pihak iaitu geng anak yatim, geng thosai, geng piranha, geng bakso dan yang teraniaya. Derang semua ni nak curi setem ni dan nak jual kat pasaran gelap. Macam2 cara derang nak dapatkan setem ni sampai la derang bertembung antara satu dengan lain. Apa yg derang tak tau, waris gabenor ada rancangan sendiri. Setem yg di sangkanya berharga tu sebenarnya tak de harga pon. Setem tu setem palsu. Si waris ni dah insurans kan setem ni dan kalu hilang/dicuri dia bleh la tuntut insurans. Oleh kerana rase marah dan terhina, musuh-musuh ni (geng anak yatim, geng thosai, geng bakso dan yang teraniaya) bersatu dan buat rancangan untuk mengenakan balik waris ni. sampai part ni rase dah klimaks dah. sekali.... citer belum lagi habis. memula ingat akan ader setem2. Rupanya masih bersambung. Geng anak yatim meneruskan pencarian setem yang asli di Melaka. Kat melaka derang jumpa cucu saudara pembuat setem itu. Tapi, yang tinggal cuma pencetak setem yg dah berkurun lama. Tengah derang belek2 pencetak tuh, terjumpa setem yg dicari2 dilekatkan kat kompartmen dalam pencetak tu. So... duit2 tu di bagi sama-rata termasukla pada geng bakso yang dah balik indon dah....

Moral of the story, dengan bekerjasama kita bleh buat apa saja. So pada sesapa yang belum tengok, cepat2 la pergi panggong, beli tiket dan tengok sendiri. Serius tak rugi beb....

3 comments:

kucingorengemok said...

apa yang penting - kerjasama! :)

♥ 나나 ♥ said...

mcm best aje....huhu. since dh nk bln pose, bli cd aje bleh x? raye t bru tgk (^_^")

thanks 4 the review (^^)

..blindart.. said...

nana-mmg best... tak rugi tgk... tgk cd pon bleh je. klu nak lagi jimat, tggu la kuar kat astro... =p