15 December 2008

Aku dan majlis kawen.....

Sesungguhnya, weekend lepas adalah weekend yang memenatkan? Kenapa penat... sebab majlis kawen.. tapi bukan majlis aku la... majlis abg aku... kalau dah namanya majlis kawen, mesti la penatkan... dia jadi double penat sebab, jumaat ptg nikah, sabtu majlis kat belah pompuan, ahad kat umah aku plak.... aku seperti biasa la, jadi drebar n photog tak rasmi.... huhuhuhu....

Aku amik cti 2 hari utk majlis nih (cuti lagi.... huhuhu). Jumaat ngan hari Isnin... Khamis malam aku sampai umah, khemah sumer dah siap pasang. Masuk je umah, ada orang tengah pasang pelamin... cantik gak... tema hijau, pastu ala2 dalam hutan rimba gitu... penuh daun2 n bunga2...

my family n pengantin

Ramai sedara mara aku datang t0long... maklumla, abah dah takde.. kalu dulu masa akak aku, abah ada lagi... nasib baik sedara mara aku ramai, n mostly duk kg aku gak... makcik aku (adik arwah abah) jadi chief... kira dia la ketua.. dia tukang arah n apa2 masalah je tanya kat dia.. huhuhu.. mak su aku n family jadi tukang masak... menu hari tuh nasi minyak, ayam goreng, daging masak apa ntah, kari (kentang, carot n daging). pastu ada bubur kacang merah n air mata kucing.. Masakan dia sedap.... sampai tak cukup2... huhuhu.... terpaksa masak 2nd round petang tuh...ni baru la makanan untuk majlis kawen... tak macam 2 majlis yg aku pergi sebelum ni (wed kawan harimi ngan wed mase aku wat show gamelan) By the way, majlis kat kg aku biasanya sampai malam (9.30 mlm). tuh yang dia terpaksa masak lagi... kalu tak kesian org malam tak makan pape...

para tukang masak

pakcik aku tgh masak daging utk malam

petang sabtu tu, dah ramai orang rewang. kaum hawa, buat kuih tradisional org jawa, 'lemper'.. kuih ni dibuat dari pulut, pastu ada inti yg dibuat dari kelapa, bungkus ngan daun pisang pastu dikukus. kuih ni lebih kurang cam pulut panggang, bezanya pulut panggang di bakar, 'lemper' ni di kukus. gambar, tak sempat nak amik.. len kali nnti aku ltak.. kali ni mak tak buat kuih koci. leceh katanya.. yg peliknya, keje2 ni siap sebelum kul 5. mase aku balik dari majlis akad nikah, terkejut gak sebab dah tak de orang kat umah.. tp bila masuk dalam nampak dah semua nya dah siap.

kaum adam plak biasanya mula datang waktu malam.. derang biasanya siap2kan bahan2 untuk dimasak... kupas bawang, kentang, halia dll. potong daging, basuh n masak skali. biasanya chef akan masak sampai ke pg (tukang masak lagi satu). tp pakcik aku malam tu cma masak daging je. so dalam kul 1.30, semuanya dah siap. lauk2 lain pagi2 ahad tu derang masak. dan hasilnya marvelous... huhuhuh...

ok la... detail pasal 'rewang' aku citer kemudian. kali ni bahan tak banyak. maklumla jadi tuan rumah. takkan duk angkut camera je kot. hahahah... bulan 3 nnti, mase wed cousin aku, aku tgkap gambar banyak2 utk tunjukkan suasana 'rewang' kat kg aku. dari pasang balai, sampai la bukak balai. insyaallah...
majlis di pihak perempuan

bungkus 'berkat'adik2 ku....

pengantin lagi...

No comments: