12 December 2010

| Siti di Alam Fantasi |


Salam...

Teater Muzikal lagi. Kali ni cerita Siti di Alam Fantasi. Kalau tak silap, ini kali ke-2 Istana Budaya mementaskan teater ni. Masa kat kolej dulu pun kitaorang penah mementaskannya. Masa tu banyak sangat tentangan dari pihak2 tertentu. Biasalah, kat KTSN tu. Banyak menda x bleh buat. Lupakan citer lama tu. Ok, Siti di Alam Fantasi akan di pentaskan di Istana Budaya bermula 22/12 hingga 31/12/2010. Kalau tak salah, teater ini menggantikan Muzikal Budak Kampung yang diadaptasi dari komik lukisan dan karangan Dato' Lat yang ditangguhkan ke tahun hadapan.

Sedikit sinopsis teater ini...

Siti merupakan seorang budak perempuan yang cantik tetapi sombong. Tuan Malim meraikan harijadi Siti dan di dalam majlis itu satu bayang besar mencuri geliga keturunannya. Rumah Tuan Malim dan semua tetamu tenggelam ke dalam tanah.

Mamat, anak tukang Kebun dan Andan pembantu rumah berjaya menyelamatkan Siti. Gergasi batu membuka rahsia bahwa kekayaan datang daripada tuah geliga itu, jika tidak dicari kelak papa kedana hingga tujuh keturunan. Lalu menelan mereka bertiga. Di situ mulalah pengembaraan mereka bertiga.

Pengembaraan Siti, Mamat dan Andan ditempuhi dengan pelbagai rintangan. Sepanjang perjalanan mencari geliga mereka bertemu dengan Si Lipas yang pengotor, Sesumpah yang jahat, burung Bayan yang baik hati, Si Kelip Api penyuluh jalan, Ulat Bulu yang nakal, Labah-labah yang lapar, Katak yang hodoh dan Tikus yang tamak haloba.

Akhirnya mereka bertemu dengan Naga Si Pencuri Geliga. Adakah Siti berjaya mendapatkan batu geliga tersebut? Kalau nak tahu, kene la saksikan sendiri Teater Muzikal Siti di Alam Fantasi di Istana Budaya. Persembahan akan bermula pada 22 Disember 2010 hingga 31 Disember 2010. Tiket-tiket sudah mula di jual di kaunter tiket Istana Budaya. Kalau agak2 malas nak ke Istana Budaya, boleh gak beli secara online di sini.

Tiket dah siap2 beli dah. Tengok ngan geng2 yang pernah sama-sama menjayakan teater ni masa zaman muda remaja dulu. Tak sabar rasanya...

No comments: