05 February 2011

| Cuti-cuti Indonesia : Merapi & Borobudur |

Salam...

Hari kedua di Jogjakarta. Bangun seawal jam 6.30 pagi. Tapi bila buka tingkap, hati dah terang benderang. Cam kul 7.30 pagi kat Malaysia. Pagi2 je dah dapat berita x best. Member yg tertinggal passport semalam x dapat nak join kami. Kenapa? Semua sebab PTPTipu. Sedih dengar.

Pagi kami sarapan ringkas je. Air teh yang disediakan oleh pihak rumah tumpangan dan nasi kuning yang dibeli dari penjual yg menjual sarapan dari pintu ke pintu. Member sorang lagi best, makan nasi kucing. huhuhuhu... Harga sangat murah. Selepas sarapan, terus bersiap-siap. Supir janji nak datang jam 8.00 pagi.

Destinasi pertama melawat Merapi. Alang2 dah sampai Jogja, kene la tgk kesan kemarahan Merapi. Perjalanan dari Jogja ke Merapi ambil masa dalam sejam lebih la jugak. Semakin menghampiri Merapi, semakin nampak kemusnahan yang disebabkan oleh lahar yang dimuntahkannya. Pokok2 habis terbakar, rumah2 habis musnah.

DSC_0307
Kemusnahan di sepanjang jalan menuju Merapi

DSC_0330
Padang jarak, padang terkukur

Tempat yang di tuju merupakan kawasan perkampungan yang telah termusnah. Di kiri dan kanan jalan kelihatan sisa2 pokok yang togel tanpa daun. Cuaca agak panas di kaki merapi. Tapi udara dingin yang bertiup mengimbangi cuaca panas. Memula agak kecewa sebab puncak Merapi tidak kelihatan kerana dilindungi awan dan kabus. Tapi nasib menyebelahi kami bila angin yang bertiup menolak kabus yang menyeliputi Merapi. Sempat la tangkap beberapa keping gambar sebelum awan dan kabus menutupi Merapi semula.

DSC_0333
Kampung yang musnah

DSC_0359
me @ Gunung Merapi

DSC_0326
Laluan lahar Merapi

DSC_0371
Rintihan Merapi 1

DSC_0382
Rintihan Merapi 2

Dari Merapi kami meneruskan perjalanan ke Borobudur. Perjalanan mengambil masa yang agak lama sampai tertidur dalam van. Di pertengahan perjalanan, kami melalui sebuah pekan yang di musnahkan oleh Merapi. Lahar dingin Merapi menutupi kebanyakan kawasan sehingga setinggi rumah. Banyak binaan di kiri kanan jalan musnah. Menurut kata supir, jalan yang kami lalui sebelum ini dilitupi dengan lahar dingin dan terpaksa dibersihkan untuk digunakan semula. Terdapat banyak batu2 besar yang dibawa lahar di kawasan tersebut. Terasa sangat bersyukur tinggal di Malaysia yang bebas dari bencana besar seperti gempa bumi dan letusan gunung berapi.

DSC_0396

Borobudur sebenarnya terletak di Magelang, Jawa Tengah. Oleh kerana kedudukannya yang lebih dekat dengan Jogjakarta, orang luar lebih tahu yang Borobudur dekat Jogjakarta, bukannya di Jawa Tengah. Sebelum tiba di Borobudur terdapat dua candi yang saiznya lebih iaitu Candi Mendut dan Candi Pawon. Menurut supir kami ketiga-tiga candi ini akan membentuk satu garisan lurus. Semasa perayaan Wesak, penganut budha akan berarak dari Candi Mendut kemudian ke Candi Pawon sebelum meneruskan perjalanan ke Candi Borobudur. Di Candi Borobudur barulah sambutan utama dijalankan. Sebelum wujudnya jalan raya, mereka akan berarak menyeberangi 2 sungai, sama seperti apa yang dilakukan di India.

DSC_0562
Candi Mendut

DSC_0554
Candi Pawon

Apabila tiba di Borobodur, kami dikerumuni oleh org tempatan yang menjual pelbagai barang terutamanya cenderamata. Buka seorang dua, tapi berpuluh. Tips di sini jangan sekali-kali sebut nanti. Cakap je ngak mau. Kalau tidak, mereka akan kejar dan tunggu kita bila kita turun nanti. Selagi kita tak beli, selagi tu lah kita tak boleh nak beredar dari situ.

Tiket untuk masuk ke Borobudur adalah Rp 100k untuk pelancong. Lagi sekali kami berlagak seperti warga tempatan dan bayaran yang dikenakan hanya Rp 20k. Murahkan? Walaupun x de la terer ckp, tapi berjaya gak kelentong. Yang penting jangan cakap banyak. Cakap yang perlu sahaja waktu di kaunter. Terdapat pemandu pelancong di kawasan candi. Boleh pilih hendak pergi sendiri atau upah pemandu pelancong untuk memberi penerangan. Kami memilih utk redah sendiri. Lagipun sebelum masuk tu ada cerita sedikit sejarah dan camner nak jalan dalam candi nih.

Sedikit latar belakang Candi Borobudur.

"Borobudur dibangun oleh Raja Samaratungga, salah satu raja kerajaan Mataram Kuno, keturunan Wangsa Syailendra. Berdasarkan prasasti Kayumwungan, seorang Indonesia bernama Hudaya Kandahjaya mengungkapkan bahwa Borobudur adalah sebuah tempat ibadah yang selesai dibangun 26 Mei 824, hampir seratus tahun sejak masa awal dibangun. Nama Borobudur sendiri menurut beberapa orang berarti sebuah gunung yang berteras-teras (budhara), sementara beberapa yang lain mengatakan Borobudur berarti biara yang terletak di tempat tinggi.

Bangunan Borobudur berbentuk punden berundak terdiri dari 10 tingkat. Tingginya 42 meter sebelum direnovasi dan 34,5 meter setelah direnovasi karena tingkat paling bawah digunakan sebagai penahan. Enam tingkat paling bawah berbentuk bujur sangkar dan tiga tingkat di atasnya berbentuk lingkaran dan satu tingkat tertinggi yang berupa stupa Budha yang menghadap ke arah barat. Setiap tingkatan melambangkan tahapan kehidupan manusia. Sesuai mahzab Budha Mahayana, setiap orang yang ingin mencapai tingkat sebagai Budha mesti melalui setiap tingkatan kehidupan tersebut."

Sumber:http://www.yogyes.com/id/yogyakarta-tourism-object/candi/borobudur/


DSC_0436
Sejarah penemuan Borobudur

Seperti yang kita pelajari mase kelas sejarah dulu, kawasan candi dipenuhi denga patung dan stupa. Di dinding2 candi diukir dengan ukiran yang sangat teliti. Kalau x silap cerita pasal ramayana kot. Terdapat banyak ukiran yang dah terhakis. Ada juga patung2 yang hilang anggota badan terutamanya kepala.

DSC_0547
Candi Borobudur

DSC_0445
Candi Borobudur

DSC_0472
Ukiran di dinding candi

DSC_0488
Stupa @ Candi Borobudur

DSC_0449
me@Candi Borobudur

Nasib x berapa menyebelahi kami sebab Borobudur dalam proses baik pulih. Aktiviti pembersihan debu2 merapi sedang dijalankan. Tingkat yang menempatkan stupa-stupa besar yang terdapat patung didalamnya di tutup. Tapi ok la, at least dah sampai sini.

Selepas ke Borobudur kami kembali ke Jogjakarta sebelum meneruskan perjalanan ke Bandung. Ketika entri ini di taip, saya dalam keretapi menuju ke Bandung. Di jangkakan jam 5.00 pagi baru sampai. Bersedia untuk shopping!!!!

9 comments:

{ w33da } said...

bestnya jln2! apekah perasaan bila sampai merapi? ade rase seram2 tak..? hehe.

iskh.. nasi kucing tu apa?

WanYgBest said...

wow...bestnyer!!!

..blindart.. said...

memang best... tapi banyak tempat tak cover kat jogja. memula rase risau gak nak pi merapi, takut meletup lagi... huhuhuhu...

..blindart.. said...

Nasi Kucing-makanan tapi dalam portion yg sikit. Nasi sikit, sayur sikit, lauk sikit.cam makanan nak bg kucing.

..blindart.. said...

wan-jom pi... tggu ko balik...

akutetapaku said...

urmmm...best kan??? nak tanya psl trip cam gini bleh tak

..blindart.. said...

Akutetapaku-memang best. Nak tanya pasal pe?

ruggedmom said...

good info and nice photos. Tgh kumpul info nak ke sana nx yr. Kenapa agaknya kalau i upload gmbr kat blog dia tak sharp cam gini?

..blindart.. said...

ruggedmom-tq, tq... kalau pergi sana, jangan lupa pi Prambanan. Hari tu tak sempat nak pergi. kalau dapat tgk persembahan Tarian Kechak kat Prambanan tu lg best..

tak pasti la ye... biasanya saya akan upload gambar kat flickr dulu. pastu baru copy link or html code dalam entri. lagi satu mayb faktor kamera jugak kot...