28 October 2011

| Cuti-cuti Bali : Water Rafting, Tegallang Paddy Terrace, Pasar Ubud & Pasar Seni Sukawati |

YjjiSym
Water Rafting at Sungai Ayang, Ubud

Salam

Hari ke 3 di Bali dimulakan dengan sarapan pagi. Pagi-pagi lagi dah makan nasi. Lauk penuh plak tu. huhuhuhu... Tak pernah dibuatnya kat malaysia. Rancangan untuk hari ini, water rafting, shopping sourvinir, tengok padi bukit dan makan seafood yg best.

Sarapan pelbagai lauk. Semua ayam

Lepas sarapan, kami terus bertolak ke Sungai Ayang, Ubud untuk aktiviti water rafting. Ini merupakan pengalaman pertama pi water rafting. Seronok, teruja, semua perasaan ada. Perjalanan dari Kuta ke Ubud mengambil masa sejam juga la. Sambil-sambil tu, menikmati pemandangan sepanjang jalan. Sawah bendang banyak sepanjang jalan. Ada yang baru tanam, ada yang baru berbuah dan ada yg baru dituai.

Sampai je ke SOBEK, kami terus ke kaunter untuk dapatkan tiket. Harga tiket dia agak mahal Rp300k untuk tempatan dan Rp700k untuk pelancong. Jadinya kami serahkan pada Andre untuk buat bayaran. Dapat murah sikit. Lepas buat bayaran, sesi gambar-gambar sambil pakai kelengkapan untuk water rafting. Dari SOBEK ke tempat permulaan amat la jauh. Kene turun tangga. ada la dalam 15 minit menuruni tangga batu. Penat weh... Nasib baik mengurut kat Bali ni murah, boleh la mengurut selalu.

Sobek, The Adveture Specialists

ready to water rafting

Lepas shot brief dari staff Sobek, perjalanan pun bermula. Sangat seronok, mendayung ikut arahan staff Sobek yang turut serta. Arus Sungai Ayang tak berapa deras. Ok la untuk yang baru cuba. Terlompat-lompat jugak la dalam boat tu. Sambil-sambil tu, sempat gak menikmati keindahan dan kedamaian rimba di kiri dan kanan sungai. Terdapat ukiran yang cantik di kiri dan kanan jeram. Batu-batu di ukir dengan kisah Ramayana, sangat halus dan sangat cantik. Menurut staff Sobek, ukiran tersebut bukan ukiran lama, tapi diukir pada abad ini untuk menarik kehadiran pelancung.

Sepanjang perjalanan hampir 2km ni, kami berhenti seketika di pertengahan untuk sesi bergambar. Sambil-sambil tu, kalau ada bot lain yang lalu, kami akan main simbah-simbah air. Sesi water rafting ni amik mase hampir 2 jam. Sebelum sampai ke hujung perjalanan, kami terjun dari bot dan berenag ke tempat penamat. Air jeram sangat sejuk. Rasa segar walaupun penat mendayung tadi. Lepas ni boleh cuba lagi. Tapi tak de la kat Bali, cuba cari kat Malaysia pulak. Ada sesapa tahu kat mana?

Posing kejap atas batu

main simbah-simbah air

panjat tangga lagi... sigh...

Selepas makan tengahari (termasuk dalam pakej), kami ke Pasar Ubud pulak. Pasar Ubud. Pasar Ubud ni banyak jual hasil kraftangan masyarakat bali. Cakap je nak apa, semua ada. Dari key chain, patung, ukiran sehingga ke lukisan. Cantik-cantik pulak tu. Harga barangan disini agak murah berbanding di Kuta atau Seminyak atau di Legian. Rambang mata. Kat sini sempat la beli lukisan yang besar dan tak tau nak gantung kat mana. Huhuhuhu... Barang-barang lain survey je dulu sebab kawan bagi tau kat Skawati lagi murah.

Pasar Ubud

pelbagai kraf ada

Patung kucing kiut

Lukisan
Ada dua tingkat. Tapi kami pi bawah je...
Dari pasar Ubud, kami teruskan perjalanan ke Tegalang. Di sini ada pemandangan padi bukit yang sangat cantik. Petak padi betingkat-tingkat di lereng bukit. Mana nak dapat pemandangan camni kat Malaysia. Memang sesuatu yang unik. Padi dia pun tak memerlukan air yang banyak. Untuk amik gambar dari atas, tak memerlukan bayaran. Tapi kalau nak turun ke sawah, kene bayar Rp5k. Di Tegalang ni sekejap je sebab mengejar masa untuk ke Pasarseni Sukawati.

Tegallang Terrace Paddy Field, Bali

Padi bertingkat-tingkat

Padi di lereng bukit
Dalam perjalanan dari Tegalang ke Sukawati, terdapat gerai-gerai menjual produk-produk seni. Harga di sini memang lagi murah kerana kebanyakan barang dihasilkan disini. Barang-barang di Kuta juga mereka perolehi dari sini. Sempat singgah sekejap, sebab kawan nak beli labah-labah yang besar.
Hasil kraftangan. boleh dibuat ole2
Labah-labah besarrrrrrr punya
Sampai Pasar Seni Sukawati dalam pukul 5pm lebih. Kedai-kedai pun dah hampir tutup. Barang-barang di sini lebih kurang sama dengan barang-barang di Pasar Ubud. Tetapi harga jauh lebih murah. Untuk barang-barang macam keychain dan fridge magnet, ada dijual dalam 'bulk'. so boleh dapat lagi murah berbanding kalau beli satu2. Harga lukisan di sini pun lagi murah. Agak menyesal beli kat Pasar Ubud. Tapi dari segi kualiti, lukisan di Ubud lagi berkualiti. Tapi kalau setakat nak beli dan tak kisah pasal kualiti lukisan, baik beli kat sini je. Cantik dan banyak pilihan. Macam-macam saiz ada. Tapi kene pandai tawar menawar. Tanya dulu berapa harga, pastu tawar sampai 70%. Biasanya boleh dapat sampai 50% dari harga asal. Kalau dia tak nak bagi juga, cakap je nak pi beli tempat lain. Kalau pergi pagi biasanya senang nak menawar. Pelanggan pertama biasanya akan jadi pelaris ikut kepercayaan mereka. Jadinya, mereka akan cuba jual juga. Masa kat sni tak beli apa-apa pun. Sebabnya banyak kedai dah tutup dan kami akan ke sini lagi sebab ada kawan tempah barang untuk buat hantaran. 
Pasar Seni Sukawati
Deretan kedai di Sukawati
Sebelah malamnya pulak, sesudah magrib, kami pergi ke Jimbaran. Jimbaran ni terkenal dengan makanan lautnya yang sedap. Antara tempat wajib makan kalau ke bali. Jimbaran ni kat tepi pantai. Kami makan pun kat tepi pantai. Meja hujung sekali berdekatan dengan laut. Memang best la layan deruan ombak dan bayu laut. Wah, cam bahasa karangan plak. Makanan kat sini memang sedap. Tapi harga boleh tahan mahalnya. Kalau mereka tahu kita bukan warga tempatan, lagi la mahal. Terpaksa la berlakon jadi orang Bali. Lepas makan, ronda-ronda bandar dan balik tidur. Sampai bersambung untuk bahagian seterusnya....


Jimbaran Bay Cafe

Makan tepi pantai. Nampak tak ombak besar tu...

Ahli rombongan.

Nota Kaki

1.  Malam ni nak tengok Persembahan Orkestra Tradisional Malaysia kat Malaysian Philharmonic Orchestra sempena Festival Seni KLCC 2011. Kalau rajin nanti aku update pasal tu.
2. Baru je tukar lay out blog. Bagi besar sket, so bleh letak gambar besar2. Korang rase ok tak?
3. Besok kene 'on-call'... :(rewe

8 comments:

celine cute said...

cantik gambar2 ko.. :)

Gil Ra Im said...

best nye jalan2 kat sana kalau org Bali jgk yg bwkkan. dah la save banyak.. pastu dpt jalan tempat best2. huuuu.. jeles gila kotttt. iskh.

white water rafting yg femes kat semenanjung: Kuala Kubu & Sedim. tp x pernah try. dulu buat WWR kat Sungai Padas, Sabah. bak kata Boboiboy: TERBAIKKKK! (sbb tu je yg penah pegi, so yg tu je la yg terbaik. hehehe)

Syaheema Hamidon said...

ada water rafting kt m'sia, kat sungai kampar, perak. ada package from kl dlm rm370/pax. cuba try visit site cuti.com.my.

p/s: selamat 'on-call' ek.. :p

miss scofield said...

cool nye padi bertingkat tuh...!!

atengbest said...

celine-TQ.

atengbest said...

Gil Ra Ma-Tu namanya rezeki. Pasni terpaksa ajak meber pi kat tempat2 water rafting tu...

atengbest said...

Emayuki-mahalnya!!! btw, on call ok je...

atengbest said...

Miss Scolfield-Sangat cool!!!! Aku sangat jakun sampai sanggup turn pi teres2 dia...