04 February 2011

| Cuti-cuti Indonesia : Jogjakarta |

Salam...

Saat entri ni ditulis, saya sedang berehat-rehat di Rumah Eyang, Jogjakarta, Indonesia. Tapi malangnya x dapat nak publish terus sebab x dapat nak online.

Rumah Eyang, Jogjakarta

Depan Bilik kami

Tiket flight dah lama beli. Tapi rancangan nya baru je buat awal tahun ni sebab Merapi meletus hujung tahun lepas. Lepas merapi meletus tu dah putus harapan dah sebab dengarnya macam teruk. So kami x plan pape pon sampai la awal tahun ni bila member kepada member balik dari Jogja dan bagi tau Jogja dah ok walaupun belum 100% pulih.

Rancanga asal memang nak ke Jogja je. Tapi bila dah siap plan, 2 hari dah cukup utk jalan-jalan kat Jogja. So kami plan utk melangkah lebih jauh ke Bandung. Bila dikira-kira, budget utk cuti-cuti kali ni x sampai pun RM800. Kira murah la tu. Tu pon sebab member yang uruskan ada member kat Jogja dan Bandung.

Perjalanan hari ni bermula seawal jam 5.00 pagi. Flight kat LCCT pukul 7.00 pagi. Lepas self check in je bermula Drama. Member sorang ni lupa nak bawa pasport. Oleh sebab bayaran kat jogja n bandung dah bayar, rugi plak kalau tak pi. So dia beli next tiket which is the next day. Jadinya, dari ber-4 tinggal kami bertiga je.

Sampai kat Lapangan Terbang Antarabangsa Adijupta, Jogjakarta lebih kurang jam 10.00 pagi waktu Malaysia. Tapi kat Jogja baru jam 9.00 pagi. Nama je antarabangsa, tapi airport dia kecik je. Nak lepas imigresen pon amik masa sampai lebih 30 minit. Huhuhu...

Sebaik sahaja melangkah kaki keluar, dah ada orang tunggu kami. Lepas naik van, kami memulakan perjalanan di Jogja. Destinasi pertama Keraton Ngayogyakarta. Sepanjang perjalanan, supir kami sibuk bercerita mengenai Jogja. Majoriti penduduk adalah beragama Islam dan merupakan penduduk peribumi. Makanan halal sangat mudah diperolehi. Kebanyakkan penduduk lebih selesa menaiki motorsikal selain daripada basikal, kereta dan beca.

Keraton merupakan istana kerajaan lama sebelum Indonesia menjadi republik. Mengikut cetitanya keraton dibina diantara gunung merapi dan pintu gerbang selatan di mana ia membentuk satu garisan lurus. Pemimpin2 keraton masih lagi mengamalkan tradisi lama. Setiap binaan dalam keraton mempunyai makna tersendiri. Terdapat satu lampu yang sentiasa hidup sejak ratusan tahun. Tidak semua tempat di keraton ini dapat dimasuki kerana terdapat pantang larang. Lupa nak bagi tau, bayaran utk masuk ketaton ni cuma 5 ribu rupiah utk warga tempatan tapi Rp 12500. Jadi kami berlakon jadi warga tempatan utk dpt tiket murah.

Bayaran Tiket Keraton Ngayogyakarta Hadiningrat

Keraton Ngayogyakarta Hadiningrat

Tempat berkumpul Keraton Ngayogyakarta Hadiningrat

Bertafakur

Bersama bapak2 di keraton

Antara cenderamata yg boleh di beli di keraton

Destinasi ke-2, perusahaan batik di Jogja. Batik di Jogja merupakan antara batik yg berkualiti. Ini kerana pada asalnya batik dihasilkan untuk kegunaan orang2 keraton. Di sini, kami dapat melihat bagaimana batik dihasilkan. Tidak banyak beza dengan batik yg dihasilkan di terengganu. Apa yang berbeza hanyalah coraknya dan pembuatannya yang lebih halus. Kualiti nya memang bagus kerana setiap kain dibuat dengan tangan dari mencorak hingga batik siap. Sempat la juga beli sepasang kemeja kat sini.

Cara Membuat Batik

Penghasilan Batik Jawa

Seterusnya kami dibawa ke perusahaan membuat silver/perak. Sebelum melihat bagaimana barangan perak dihasilkan, kami makan dulu di restoren yg terletak di kawasan perusahaan perak. Kami memesan makanan yg jarang dijumpai di malaysia, ITIK. Saya order itik panggang, manakala sorang lagi order itik goreng. Rasenya sangat sedap dan layanan staffnya sangat first class. Yang paling best harga makanan utk 3 orang tak sampai pun Rp 300000.

Restoren Sekar Kedhaton

Es Tembikai

Bebek Panggang

Lepas makan, terus tgk perusahaan silver. Penghasilan barangan silver disini sangat unik. Benang-benang silver dicorak dengan teliti utk menghasilkan rekaan yang sangat cantik. Setakat ni, x pernah jumpa hasil yg ada kat sini di malaysia. Kat simi x beli apa2 sebab harga yg boleh tahan mahalnya.

Sangat teliti dan halus

Beca

Sedia untuk dijual

Dari perusahaan silver, kami di bawa ke pantan Parangritis. Menurut kata supir kami, di pantai ini tidak dibenarkan mandi kerana pantainya dalam dan ombak sangat kuat. Pasir di pantai ini pula berwarna hitam. Jadinya kami sekadar bermain-main di gigi air.

Pantai Parangtritis, Jogja

Pasir dia kaler hitam

Dilarang mandi disini, ombak kuat.

Kemudian kami ke tempat penginapan di Rumah Eyang. Selepas melepaskan lelah, kami ke pasar Malioboro. Disini terdapat banyak barang2 souvirnir dijual. Pelbagai jenis t-shirt, batik, key chain dan perhiasan dijual. Harga sangat murah dan yang penting kene pandai tawar menawar. Selepas makan malan di Matahari, kami pulang utk tidur.

Malioboro, Jogja

Ok la. Itu utk hari pertama. Besok kami akan ke Merapi, borobudur dan lain2 kuil yg terdapat di Jogja.BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

Nadia Abdullah said...

salam, blh mintak no supir tu tak?

Unique Gadget said...

assalamualaikum, salam kenal..
saya adhi dari jogja..
kalau berminat datang ke jogja silakan contact saya, email : adhi.pradana.ar@gmail.com

saya bisa bantu menyediakan transport, hotel dan lain lain..

salam, terimakasih
wassalamualaikum..

Jati Wijaya said...
This comment has been removed by the author.