05 June 2009

|| tazkirah bulan ini - Daging : Halal vs Haram ||

Sempena hari Jumaat yang mulia nih, aku nak kongsi sesuatu tentang Halal dan Haram. Cewah.... cam nak bg Khutbah jumaat plak.... huhuhuhuh... Apa yg aku nak kongsi ni, aku dapat dari email kawan aku, tp dalam bentuk komik. Nak try copy n paste (kerja orang malas), tapi tak bleh plak. So, terpaksa la tulis balik.

Perbualan antara David dan Yusof di sebuah kedai menjual daging....

Yusof - Ahaaa... Di sini ada daging Halal.

David - Yusof, boleh bagi tau saya apa itu Halal dan Haram? Kenapa orang Islam begitu teliti mengenai perkara ini?

Yusof - Hmmm... Begini David, Halal bermaksud perkara yang dibenarkan dalam Islam. Haram pula perkara yang dilarang dalam Islam. Al-Quran telah menggariskan perbezaan di antara keduanya.

David - Boleh awak beri saya contoh?

Yusof - Sudah tentu. Islam melarang umatnya memakan apa jua jenis darah kecuali darah ikan dan belalang. Kamu tentu akan setuju bahawa satu analisis kimia terhadap darah menunjukkan bahawa ia mengandungi banyak asid urik iaitu satu bahan kimia yang bahaya terhadap kesihatan manusia.

David - Betul tu. Asid urik mengandungi banyak toksik semulajadi. Di dalam badan manusia,ia digolongkan sebagai bahan kumuh atau bahan buangan malah diberitahu bahawa hampir 98% dari asid urik ini ditapis dari darah di buah pinggang untuk di buang melalui air kencing. sekarang saya rasa kamu dapat merasai betapa beruntungnya cara penyembelihan binatang dalam Islam.

Yusof - Cuba awak lihat, ketajaman pisau, menyembelih dengan menggunakan nama ALLAH yang Maha Besar, menyembelih pada urat leher, ini akan menyebabkan organ-organ penting lain dalam haiwan tidak rosak.

David - Maksud awak?

Yusof - Begini, sebagai contoh jika organ jantung, hati atau otak rosak atau otak, binatang itu akan mati dengan cepat dan darahnya akan menjadi kental di dalam saluran darah dan ini secara perlahan-lahan akan menyebabkan ia meresap ke dalam daging. Ini akan meyebabkan daging akan diresapi dan dicemar oleh asid urik dan menyebabkanya ia beracun dan beru sekarang pakar-pakar diet menyedari mengenai perkara ini.

David - Jadi kematian haiwan adalah melalui cara hilangnya darah secara keseluruhan dari tubuh dan bukannya dengan mencederakan organ-organ penting lain. Bercakap mengenai makanan ni, kenapa orang Islam menolak untuk memakan daging babi khinzir atau sebarang makanan yang berkaitan dengannya?

Yusof - Terdapat ayat Al-Quran yang melarang penggunaan daging babi khinzir ini. Malah Bible sendiri dalam Leviticus, chapter 11, verse 8, menyatakan " Pada daging khinzir itu, janganlah kamu makan dan bangkainya janganlah kamu sentuh, ia adalah tidak bersih untuk kamu."
Tahukah kamu juga seekor babi khinzir tidak boleh di sembelih pada lehernya kerana ia sendiri tidak mempunyai leher. Sekiranya babi khinzir itu boleh disembelih dan sesuai untuk keperluan manusia, maka ALLAH tentunya menjadikan babi khinzir tu ada leher. Apapun, tanpa melihat pada semua itu, saya yakin bahawa kamu tentu tahu betapa daging babi khinzir ini, walau dalam apa jua bentuk pun, memberikan kesan bahaya.

David - Sains perubatan mendapati bahawa babi khinzir ini merupakan hos/perumah bagi pelbagai jenis parasit dan berisiko kepada pelbagai jenis penyakit.

Yusof - Ya, selain itu, mengenai kandungan asid urik dalam darah tadi, kajian mendapati babi khinzir hanya membuang 2% daripada kandungan asid uriknya sebagai bahan kumuhan dan bakinya akan kekal sebagai sebahagian dari tubuhnya.

David - heheheh... Terima kasih atas penerangan kamu Yusof. Baru saya faham sekarang.

Yusof - Sama-sama. Itu memang kewajipan saya.

"Pada hari itu manusia keluar dari kuburnya dalam keadaan bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka. Barangsiapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya pula. Dan barang siapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat balasannya pula." (al-Zalzalah:6-8)

Nota Kaki- Ini adalah penemuan sains, ia hanyalah sebahagian hikmah yang ditemui hasil kajian terhadap ilmu yang ALLAH nyatakan dalam Al-Quran. Mungkin banyak lagi, hikmah yang belum tersingkap. Walaubagaimanapun pengharaman babi dan darah, bukan kerana faktor2 ini, tapi adalah semata-mata kerana perintah ALLAH.




3 comments:

fylla said...

good artikel ateng.. teruskan.. byk ilmu manfaat yg kita boleh tahu.. :)

atengbest said...

tq. skali skala, kena la saling mengingati....

Jimi said...

Akhirnya ade gak penjelasan utk diterangkan kpd kwn2 non-Muslim. Terima kasih!