26 February 2010

|Junjungan Mulia|

Salam Maulidurasul...

Mengimbau kembali tahun 1995, mase tuh masih budak hingusan lagi kat STJ terchenta. Kami bebudak Form 1 wajib menyertai Pertandingan nasyid antara kelas sempena Sambutan Maulidurasul. Setiap kelas wajib nyanyi 2 lagu dan lagu wajib adalah bertemakan Rasullallah. Ingat lagi, kami bebudak 1 Curie dok pening2 kpala nak nyanyi lagu pe. Setelah berbincang, kami pun pilih la lagu Junjungan Mulia. Mase ni, Raihan tak glamer lagi dan belom nyanyi lagu nih. So tak ramai classmate aku yg tahu. Sebab aku je yg tau lagu nih, so aku offer la diri jadi solo. walaupun sore tak sedap mana.. huhuhuhu... ni lah first time jadi solo. Walaupun aku memang Ahli MujibburRahman (kumpulan Nasyid sekolah), tapi soloist ktaorg memang sedap suaranya, so yg lain2 tak de chance la.

Lagu nasyid tradisional ni tak de la susah mana nak diingat. Sebab yg nyanyi ramai2 cuma 1 atau 2 rangkap je. So beban banyak pada solo le. Seb baik la mase skolah rendah penah nyanyi lagu ni. Senang sket aku. huhuhuhu... Aku igt lagi, mase hari pertandingan tuh, kelas kitaorg pakai baju yg lain daripada yg lain. Baju melayu, berseluar slac hitam, bersamping dengan kain pelikat ala2 johor. Memang comel... (perasan). Dan mase pengumuman diumumkan, kelas aku dapat no 2. Juara semestinya la kelas 1 Einstien (soloist nasyid skolah dalam kelas tuh). Yang sangat aku bangga, dapat kalahkan budak kelas Al-ahzan yg ditunjuk ajar oleh senior yg guide MujiburRahman. Sangat puas hati...

So enjoy the song... Bleh dengor versi asal oleh al Mizan atau versi Dato Siti. Versi Raihann tak jumpa plak dalam utube...


Junjungan Mulia
Ciptaan : S Atan
Penyanyi : Al Mizan

( 1 )
Tercipta satu lembaran sejarah
Di tanah suci Kota Mekah
Hari yang mulia penuh syahadah
Bermulalah sebuah kisah

( 2 )
Malam isnin subuh yang indah
Dua belas rabiul'awal yang cerah
Dua puluh april tahun gajah
Lahirlah zuriat dan syahadah

Abdullah nama bapanya
Siti Aminah ibunya
Riang gembira menyambutnya
Lahirnya putra yang utama

( ulang 1 & 2 )

Muhammad nama diberi
Gelaran yang terpuji
Nikmat Illahi sama disyukuri
Terima putra yang berbakti

( ulang 1 & 2 )

Keadaan yatim anak mulia
Lahirnya bawa cahaya
Alam derita jadi gembira
Terima junjungan mulia

( ulang 1 & 2 )

Versi Al Mizan



Versi Dato Siti

2 comments:

Gil Ra Im said...

suke sangat lagu Rasulullah - Hijjaz kalo dengar, otomatik rasa cam sayuuuuuuu je..

atengbest said...

TJL-yup... lagu tu pon best gak...