08 February 2010

|Orkestra Tradisional Malaysia|

Salam...

Tiga hari berturut-turut aku pi tengok persembahan OTM ni kat Istana Budaya. Khamis pi tgk preview (rase sangat menyesal sebab tak bawa kamera sebab bleh amik gambar suka hati mase tuh), Jumaat mase pelancaran n wat persembahan kat lobi, Sabtu temankan kawan aku pi tgk. Very the obses kan aku ni. Huhuhuhu. Ye la, sape lagi yang nak sokong warisan budaya kita kalu bukan kita sendiri. Betul tak? Yang bestnya setiap hari persembahan derang jadi makin best. Yang paling best adalah mase hari sabtu.

Sedikit latar belakang mengenai Orkestra Tradisional Malaysia...

Orkestra Tradisional Malaysia ialah sebuah orkestra yang ditubuhkan apabila Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia telah mula menyedari tentang perlunya penubuhan sebuah Orkestra Tradisional yang terdiri daripada gabungan pelbagai alat muzik berbilang bangsa Malaysia bagi meningkatkan mutu pentadbiran dan kualiti muzik tradisional setaraf dengan Orkestra Simfoni Kebangsaan sedia ada.

Pada tahun April 2007 seorang pegawai kebudayaan yang mempunyai latarbelakang kelulusan muzik daripada Akademi Seni Kebangsaan (Bahizal Abu Bakar) telah dihantar untuk menjalani kursus sambil belajar di Orkestra Tradisional Korea, National Theater of Korea bagi mengkaji sistem pembangunan muzik tradisional yang digunakan di sana. Sekembalinya beliau daripada menyertai kursus tersebut pada Oktober 2007 beliau telah membawa bersama sistem yang digunakan di sana dan seterusnya mencadangkan penubuhan sebuah Orkestra Tradisional Malaysia yang terdiri daripada penyertaan berbilang kaum Malaysia. Cadangan ini telah dipersetujui oleh pengurusan tertinggi Kementerian Kebudayaan Kesenian dan Warisan dan pada Januari 2008, satu sesi perbincangan telah diadakan bersama penggiat muzik tradisional pada 20-21 Januari 2008 di Awana Hotel Genting bagi merealisasikan penubuhan sebuah Orkestra Tradisional Malaysia.

Pada 7-11 Mei 2008, Orkestra Tradisional Malaysia telah mengadakan persembahan bersempena program Titian Budaya di Esplanade Singapura. Seterusnya pada Disember 2008, En Mohd Yazid Zakaria telah dilantik sebagai konduktor pertama Orkestra Tradisional ini. Kini pihak Kementerian Perpaduan, Kebudayaan Kesenian dan Warisan telah merancang untuk melancarkan Orkestra Tradisional Malaysia secara rasmi pada tahun 2009.

Sumber: Wikipedia

Setelah beberapa kali di tangguhkan, akhirnya Pelancaran Orkestra Tradisional Malaysia ini berlangsung pada 5/2/2010 yang lalu. Pelancaran dirasmikan sendiri oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Dato Seri Utama Dr. Rais Yatim. Persembahan pada malam tersebut dibahagi kepada beberapa segmen. Antara artis yang turut serta dalam persembahan adalah Jamal Abdillah (Gadis Melayu dan Kehebatan Cinta), Ikwal (Corazon Espanoda), Asmidar (Medley Phantom of the Opera, Kehebatan Cinta) dan beberapa artis yang aku tak kenal. (lupa plak nak amik buku program dia). Dua persembahan instrumental pon sangat best, medley Lagu2 Asean dan Medley Puteri Santubong dan Gunung Kinabalu (kalu ada masa nnti aku post 2 lagu ni). Sangat2 kagum dengan komposer yang dapat mengubah lagu2 kontemporari ini untuk dimainkan dengan alat-alat musik Tradisional ini.

Asuhan Seni sebenarnya terlibat secara tidak langsung mase pelancaran OTM ni. Kita orang wat persembahan mase first day kat Lobi Istana Budaya sementara menanti ketibaan VIP. Bukan selalu dapat main kat IB. Dapat main kat lobi pon jadi la. Mana tau satu hari nnti dapat main kat Panggung Sari. Malam tu semua pakai serba putih. Nampak suci sangat. Hahahaha... Kami sempat la main 4 lagu sebelum Pak Menteri sampai. Satu lagu Cak Doh Gong yang sangat susah itu dan beberapa lagu gamelan tradisional. Sangat best wat persembahan malam tuh. Pas tu masuk ler tgk persembahan OTM kat dalam. 3 org dari budak Asuahan Seni terlibat sebagai pemuzik OTM malam tuh termasuk la cikgu kami En Ku Zahir Ku Ahmad atau lebih glamer dengan panggila Abg Ed. Tumpang bangga dengan korang.

Lepas habis tuh, pe lagi, sesi amik gambar la. cam tak biasa kan. huhuhuhu... Mase tuh ramai lagi yang berkumpul kat Lobi tu. So, masing2 amik tempat la kat alat2 sendiri. Tetiba semua org duk pandang kami dengan harapan kitaorg akan main la. Huhuhuhu... masing2 jadi serba salah. Sebab kalu nak ikutkan kitaorg cma main mase opening je. Tapi sebab dah ramai yg minta, kami pon main le beberapa lagu. Cikgu tak tau ni. hahahaha... Seb baik dia tak mengamuk. Minta ampun ye Abg Ed. Lain kali kami buat camtu lagi... hahahaha... Tapi memang satu pengalaman yang sangat seronok dapat bermain depan orang ramai. hurmmmm... ntah bile le dapat main lagi cam ni.



bersedia untuk beraksi....

Asuhan Seni.... Cak Doh Gong satu...

khusyuk nyer masing2...

percussion team

berdiri: din, zam, abang, rashid, zul, wira, Abg Ed (cikgu), ahmad, fandi, mael, me, wahyun
duduk: roha. atiqah, yana, wahida, marina, kawan yana (x hengat la nama awak)


Nota Kaki
1. Gambar lain akan di update kemudian. FLICKR buat masalah la plak...
2. Kerja, kerja, kerja... wiken ni pon kene kerja... :)

1 comment:

Rauna_safia said...

oit naza, camne nak register live traffic tuh?...aku try register kena byr eh?...x free ke mcm yg len2?...huhuhuhu

*congrats on ur performance...